Evenementenhal gaat internationaal

14 oktober 2013

Evenementenhal introduceert Messehal. In november houdt Evenementenhal voor het eerst twee beurzen over de grens. In het Duitse Bad Salzuflen om precies te zijn. Dit is een eerste stap met als doel het full-service concept internationaal uit te rollen.

Evenementenhal zoekt nieuwe markten in het buitenland. De eerste stap werd in juni gezet, met de introductie van Messehal Bad Salzuflen, waar in november de eerste door Evenementenhal georganiseerde beurzen gaan plaatsvinden.

Locatie in BadSalzuflen
De eerste gesprekken met de familie die eigenaar is van Bad Salzuflen dateren van 2010, vertelt Theo Schennink (Commercieel Directeur). Dieter Reibchen, de vader van de huidige eigenaar Andreas Reibchen, liet als transporteur zeventig jaar geleden een opslaghal bouwen, om die te verhuren aan een grote meubelimporteur. In 1984 organiseerde zijn vrouw Rosemarie voor het eerst een meubelbeurs op de locatie. Deze M.O.W. (Möbel-Ordermesse Westfalica) is uitgegroeid tot een toonaangevende vakbeurs in Duitsland, met dit jaar 413 exposanten uit 32 landen. Uiteindelijk heeft het bedrijf zich geheel toegelegd op de functie van beurslocatie, met na diverse uitbreidingen tussen 1990 en 2008, een totale oppervlakte van 75.000 m2. Op de agenda staan naast de M.O.W. vakbeurzen als ZOW (toeleveranciers aan de meubelindustrie) en FMB (toeleveranciers en dienstverleners aan machinebouwers) en publieksbeurzen als Automobile, Custombike en Haus | Garten | Touristik | Hochzeit.

Schennink: "Het zijn schitterende hallen, de bereikbaarheid en de parkeervoorzieningen zijn goed en je kunt er van de vloer eten, zo verzorgd is het allemaal." Daarbij is de ligging ook gunstig, op zo'n 200 kilometer ten oosten van vestiging Hardenberg en centraal gelegen voor Noordwest Duitsland.

Tot een overname kwam het niet in 2010. Daarvoor lagen de vraag- en aanbodprijs te ver uit elkaar. Gezien de economische ontwikkelingen werd besloten om de aandacht eerst te richten op locatie Venray, die in datzelfde jaar als derde locatie aan het aanbod van Evenementenhal was toegevoegd. In 2012 kwamen beide partijen weer aan tafel. Ook nu is het niet tot een overname gekomen. Gekozen is voor een meerjarig huurcontract waarbij Evenementenhal twee hallen huurt; een maand in het najaar en een maand in het voorjaar. Uiteindelijk is dit een mooie oplossing. Het geeft Evenementenhal de vrijheid om te zien of ons concept in Duitsland aanslaat en te ervaren hoe de samenwerking met de locatie bevalt. Van daaruit kunnen we zien of we zo doorgaan, naar een ander locatie gaan uitkijken of weer een locatie gaan toevoegen. Het eerste buitenlandse avontuur is al uitdaging genoeg. 

Tweejaarlijks
Er staan nu twee beurzen op de kalender van Messehal. In november beleeft de bedrijfswagenvakbeurs NFZ Fachmesse haar première in Bad Salzuflen, een week later gevolgd door agrarische beurs AgrarKontaktTage. "De beurzen krijgt een tweejaarlijkse frequentie. In de even jaren heb je respectievelijk IAA Nutzfahrzeuge en EuroTier in Hannover. Daar gaan wij tussenin zitten", aldus Schennink.
Het betreft in allebei de gevallen brede beurzen. “Zo zijn we in Nederland ook begonnen. Als het dan een succes is, dan splitsen we ze op in een aantal meer sectorspecifieke beurzen, zoals we in Nederland ook hebben gedaan.” In het voorjaar van 2014 volgen er nog twee beurzen, waarvan nu nog niet bekend is welke dat gaan worden. Dat de stap over de Nederlands/Duitse grens nog maar het begin is van de internationale ambities van Evenementenhal.

Achter de schermen
Evenementenhal exploiteert in Nederland drie beurshallen (Hardenberg, Gorinchem en Venray) met een totale oppervlakte van zo'n 100.000 m2. Daarin organiseert het bedrijf jaarlijks zo'n 150 beurzen en evenementen, waarvan het overgrote deel vakbeurzen. Evenementenhal staat bekend om het full-service concept. De deelnamekosten zijn inclusief standbouw, exposanten- en bezoekerscatering, parkeren en eventueel pendelen. Exposanten leveren hun klantdatabase aan de organisatie, die na ontdubbeling de uitnodigingen voor een gratis bezoek verstuurt. Zonder KvK-nummer komt een bezoeker er sowieso niet gratis in. Het bedrijf heeft zo'n 200 mensen vaste in dienst, waar onder 70 beursorganisatoren, 6 marketing & communicatie medewerkers en per locatie 2 mensen voor meeting & events. Deze laatste afdeling is verantwoordelijk voor bedrijfsshows, familiefeesten en brancheevenementen die vaak gekoppeld zijn aan de beurzen. Daarnaast worden nog zo'n 800 mensen los ingehuurd. Om dat in goede banen te leiden heeft elke locatie een inhouse uitzendbureau.

Bron: Expo Visie

TheoSchennink-18.jpg Klik om te vergroten RGB_voor_scherm-internet.jpg Klik om te vergroten

Nieuwsbrief Ontvang updates en speciaal door u geselecteerde onderwerpen in uw inbox! Aanmelden