Beursdeelname is een geweldig marketinginstrument!

07 februari 2011

Als je naar een beurs gaat als exposant dan kost dat geld. En tijd. Maar als het goed is levert het je ook weer veel op; nieuwe contacten, nieuwe ideeën, en natuurlijk uiteindelijk verkoop en omzet. Maar soms stop je veel tijd in de voorbereiding, schaf je van alles aan voor je beursstand, maar valt het resultaat tegen. Vaak horen we van bedrijven: “Zonde van mijn tijd, zonde van het geld, dat doen we nooit meer”. Terwijl een beursdeelname toch een deel van je marketingmix kan (of moet?) zijn. Wij geven je vijf eenvoudige maar onmisbare tips om je beurs tot een succes te maken:

1. SMART goals. Waarom ga je eigenlijk naar de beurs? Zorg ervoor dat je je doelen vantevoren duidelijk hebt. Wat verwacht je van je beursdeelname, stel meetbare doelen op. SMART goals helpen je daarbij.
2. De buitenkant telt. Hoe ga je erbij staan? Bepaal eerst of je genoeg hebt aan een standaard stand (verreweg het goedkoopst) of dat je echt een op-maat-stand wilt. Wil je producten laten zien, of meer een sfeerimpressie geven van je bedrijf? Heb je leuke give-aways of een loting? En bedenk; het uiterlijk van je stand is geen doel op zich, laat het passen in je grotere plaatje.
3. De juiste mensen. Spreek af welke collega’s meegaan naar de beurs, wie heeft welke rol, wie is waar goed in? Je straalt als bedrijf iets uit door de mensen die op je stand staan. Alleen maar mensen met een pak en das? Probeer eens iets anders!
4. Lokkertjes. Je wilt natuurlijk dat mensen op je stand komen. En de grap is; vaak komen mensen alleen maar op een stand waar al mensen staan! Je kunt er dus voor zorgen dat je stand vol is met mensen die je al kent; nodig bijvoorbeeld klanten uit en maak een tijd-afspraak met ze; zo weet je van tevoren dat er altijd mensen op de stand zijn.
5. What's next? En toen was de beurs alweer voorbij. Bedenk van tevoren hoe je de follow-up gaat doen. Zorg ervoor dat er niet meer dan een of twee dagen tussen het beurscontact en het vervolgcontact zit; je wilt dat je contact vers blijft en dat je niet eerst moet uitleggen wie je ook alweer bent…

Met nog een heel beursseizoen (2011) te gaan, hopen wij dat na het lezen van deze tips meer rendement uit uw beursdeelname gehaald kan worden.

Team Evenementenhal

Evenementenhal-0876.jpg Klik om te vergroten Evenementenhal-0946.jpg Klik om te vergroten

Nieuwsbrief Ontvang updates en speciaal door u geselecteerde onderwerpen in uw inbox! Aanmelden